Water genoeg! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cynthia - WaarBenJij.nu Water genoeg! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cynthia - WaarBenJij.nu

Water genoeg!

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

25 Maart 2013 | Suriname, Paramaribo

Gu morgu allemaal,

Fawaka? Hier alles goed. Ik zal verdergaan met waar ik de vorige keer gebleven was.
Woensdag hebben we met de Belgen gegeten bij Zus & Zo. Niet erg Surinaams, aangezien het een soort hangplek lijkt van de Nederlanders, maar het eten was goed!
Op donderdagavond is het hier Havananight, en deze traditie werd door Lisanne en mij dan ook niet verbroken. Met nog 2 Nederlandse meiden hebben we een gezellig avondje gehad. Vrijdag was Lisanne nog vrij van stage dus besloten we om van het heerlijke week te gaan genieten en zijn we naar Zin’s geweest. Hier hebben we lekker gezwommen en in de zon gelegen, eindelijk regende het een dagje niet.

Zaterdag en zondag ben ik op trip geweest naar de stuwdam en de Brownsberg. In november ben ik ook al tijdens een trip op de Brownsberg geweest, maar doordat het toen extreem droog was, was er op berg geen water waardoor we er niet konden slapen. Ook stelden de watervallen niet veel voor.
We zijn eerst langs goudmijnen, het Brokopondocentrum en verschillende indianenstammen naar de stuwdam gereden. Deze dam is aangelegd voor het opwekken van elektriciteit voor de stad. Achter de dam ligt het Brokopondomeer. Dit meer is qua oppervlakte net zo groot als de provincie Utrecht.

Na het bezoek aan de dam zijn we doorgereden naar de Brownsberg. Onderweg bij een Chinees hebben we van bus gewisseld, omdat de bus waar we in zaten geen 4 wiel drive had. Aan water geen gebrek wat de steile bauxietweg was erg modderig. Tijdens de rit omhoog stond er in de binnenkant van een bocht, een bus vast in de modder. Gelukkig was onze buschauffeur zo vriendelijk de andere bus los te trekken.
Doordat dit alles best veel tijd in beslag nam, kwamen we pas rond 16.00 uur op de berg aan. Nadat de hangmatten op waren gehangen en de keuken was ingeruimd, zijn we om 17.15 nog naar de Leo val gelopen. Een mooie wandeling maar hier en daar spannend doordat alles spekglad was van de regen. Bij de Leo val aangekomen hebben we een koude douche onder de waterval genomen om vervolgens weer terug te lopen naar het huisje.
De tocht terug is wat pittiger doordat je de berg weer op gaat. Gelukkig hebben we de zaklampen die we mee moesten nemen niet nodig gehad omdat we voor het donker weer terug waren. Er was heerlijk voor ons gekookt (saotosoep en bakabana’s) en ook voor de nodige alcoholische versnaperingen was gezorgd. ‘s Avonds laat zijn we nog een wandeling gaan maken om te kijken of we kaaimannen konden vinden. Helaas geen kaaimannen gespot, wel veel kikkers, spinnen en parende nachtvlinders..

Slapen in de hangmat viel niet mee. Niet door de hangmat zelf maar doordat ik er niet bij na had gedacht dat het boven op een berg ‘s nachts kouder is dan 25 graden en ik hier geen kleding voor mee had genomen. Dus ik heb de halve nacht wakker gelegen van de kou.

De volgende dag stond de Ireneval op het programma. Deze waterval heb ik in november ook bezocht en de tocht van de Ireneval terug naar het huisje is zodanig zwaar, en aangezien ik amper had geslapen, besloot ik om niet mee te gaan. ‘s Middags toen iedereen weer terug was zijn we nog een wandeling gaan maken, dit keer naar de Massaronitop. Hier heb je een prachtig uitzicht over het Brokopondomeer. Onderweg hebben we heel veel brulapen in de bomen gezien (zie foto’s).

Iets later dan gepland zijn we terug naar de stad gegaan. De terugweg over de steile bauxietweg was spannender dan de weg omhoog, omdat het op sommige stukken wel een glijbaan leek, maar dankzij goede stuurkunsten zijn we veilig beneden, en uiteindelijk in de stad aangekomen.

Wat betreft het solliciteren:
Deze week zijn er verschillende feestdagen en vieringen en daarna begint de paasvakantie. Niet echt ideaal, maar ik heb inmiddels 2 afspraken gepland staan voor na de paasvakantie op 17 en 18 april. De bedoeling is dat hier nog meer afspraken bijkomen, aangezien er nog wat mails lopen..

Tot zover hoe het hier met mij gaat. Ik heb gehoord dat ik extra moet genieten van de temperatuur hier, omdat het in NL niet te doen is. Daarom voor jullie allemaal een warme brasa!

Liefs

• 25 Maart 2013 - 13:59

Marga:

Ha Cynthia,
    Wat een avontuur weer, die bus ziet er erg gevaarlijk uit!
    Het is hier idd niet lekker met het weer, erg koud, maar we zullen de lente straks extra waarderen.
    We gaan straks ook weer eieren zoeken, doen ze dat in Suriname ook?
    Je gaat nog lekker relaxen, als je pas half april je sollicitatiegesprekken hebt!
    Geniet ervan! x Marga

• 25 Maart 2013 - 14:28

Christine:

Geniet maar lekker van het land en van de temperatuur. Hier mis je niks!

• 25 Maart 2013 - 15:21

Henk En Vina Braad:

Dag Cynthia,

Het is hier inderdaad nog steeds steenkoud. Wat dat betreft kan het bij jou wel nat zijn maar in ieder geval een stuk aangenamer. We worden wel een beetje jaloers als we jouw verslag lezen en zijn straks ook weer zeer benieuwd naar de foto's. Het zal fantastisch zijn als je een baan vindt. We zullen voor je duimen.

Kus van ons beiden!!

• 25 Maart 2013 - 20:07

Tante Bertha En Ome Kees:

Hoi Lieverd. We hebben je 2 mails gelezen en gezien dat je het weer goed naar je zin hebt.
    Lekker uitgaan en mooie en interessante dingen bekijken. Geniet er maar van. Slapen in de kou in zulke landen is een crime. Dat hebben wij ook een keer meegemaakt in een bergdorp in Thailand. Slapen in een lekke hut onder een nat laken is echt een pretje. We blijven je volgen hoor! Een kus van ons, Doei

• 26 Maart 2013 - 15:04

Danielle :

Leuk verhaal! Ik zal je volgen, xx daantje.

• 26 Maart 2013 - 15:17

Cynthia :

Superleuk om jullie berichtjes te lezen!
    Of er hier eieren gezocht worden weet ik niet, maar dat zal niet ideaal zijn met de hitte ;-)
    Inmiddels liggen mijn vest, sjaal en 2 paar sokken al klaar voor mijn volgende trip, hopelijk gaat het slapen dan beter, maar dat gaan jullie de volgende keer sowieso lezen.
    xxx