Eerste maand: voorbij! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cynthia - WaarBenJij.nu Eerste maand: voorbij! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cynthia - WaarBenJij.nu

Eerste maand: voorbij!

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

13 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

Dat was dan de eerste maand!

De eerste twee lesweken zitten erop. Ik begin even bij het begin: 1 oktober.
1 oktober: Kennismaking met de kinderen. Wat zijn ze lief!! Ik begon met een klas van 15, een mengeling van verschillende landen, culturen en zelfs talen. 7 Jongens en 8 meisjes. Een aantal uit Nederland, een Chinese jongen die sinds een jaar in Suriname woont en kinderen met verschillende Surinaamse achtergronden. De rest van de eerste week stond vooral in het teken van de klas inrichten, afspraken maken, boeken uitdelen en deze kaften, roosters op orde maken. Ook zijn we begonnen met Kanjertraining, een sociaal-emotionele ontwikkelingstraining die het groepsgevoel en het vertrouwen in elkaar bevordert. In Suriname kennen ze dit niet en er wordt dan ook verder weinig aan gedaan. Ook hebben we een begin gemaakt met de verjaardagskalender die de nogal kale muur vrolijk zal opvullen.

De eerste week was te omschrijven als een ongeorganiseerde chaos waar vooral op mijn creativiteit een beroep werd gedaan. Klassenlijsten die niet klopten, ventilatoren die niet werkten, geen enkele handleiding hebben, boeken te kort of helemaal niet aanwezig, maar vooral: erg veel zelf uitzoeken.

De twee week verliep iets meer gestructureerd. Het rooster dat we vanuit de directie hadden ontvangen, was zo onsamenhangend, dat ik er mijn eigen draai aan gegeven heb. Dit zorgt bij zowel mij als bij de kinderen voor rust en structuur. Afgelopen maandag had ik opeens twee nieuwe leerlingen in de klas. Van een wist ik dat ze zou komen, maar de ander stond opeens voor mijn neus. Gelukkig is meneer Remy, de klusjes- en tuinman erg behulpzaam, en stond er binnen een kwartier een extra tafel en stoel klaar in mijn lokaal. De tweede week begonnen we ook echt met het werken uit de boeken. Vooral lezen, taal en rekenen zijn erg oud. Het is erg fijn om de Nederlandse kennis van wat er op het gebied van lesmateriaal allemaal op internet te vinden is, te bezitten. Dit helpt enorm. Ook de taal- en rekenspelletjes die ik met de kinderen doe, zijn een succes.

Bij de vakken Aardrijkskunde en Geschiedenis valt er voor mij ook erg veel te leren over Suriname, heel leuk om samen met de kinderen te leren en te ontdekken!
Gym is even een ander verhaal. Omdat de gymzaal waar normaal gesproken altijd in gegymd wordt wordt verbouwd, wordt er nu gegymd op het open terrein achter de school. En ja, helaas maar waar, dit terrein ligt vol in de zon en mijn gymtijd is op het warmst van de schooldag. Maar ach, no spang, het komt goed. En die warmte, misschien ben ik er nog niet helemaal aan gewend..

Donderdag hadden we onze eerste vrije dag (ja je leest het goed, amper anderhalve week aan het werk en al een dag vrij). Het was dag der Marron en dit is een nationale vrije dag. In de palmentuin waren er verschillende optredens van verschillende artiesten/groepen en kon je naar hartenlust eten en drinken want kraampjes waren er genoeg.

Gisteren waren we uitgenodigd voor een verjaardagspoolparty en bbq. Heerlijk gezwommen, beerpong gespeeld, lekkere drankjes en hapjes en nog wat gitaarmuziek. Dit alles met de Suriname rivier op de achtergrond, beter kon niet.

Daarom vandaag een echte luie zondag. Op naar de derde lesweek en mijn tweede maand in Suriname!

  • 13 Oktober 2013 - 18:58

    Marije:

    Mooi verhaal, Cynthia! Ik denk dat je erg veel leert...vooral improviseren, hahaha
    Liefs, Marije

  • 13 Oktober 2013 - 19:04

    Rosan:

    Hé Cyn!

    Wat ontzettend leuk allemaal! Vooral de onderwijsverhalen vind ik erg leuk om te lezen. Kan me er wel een voorstelling van maken, maar in het echt zal het heel anders zijn! Ben benieuwd naar je volgende verhaal.

    Veel succes en plezier! X

  • 13 Oktober 2013 - 21:18

    Margreet:

    Lieve Cynthia,
    Het ziet er geweldig uit. Zou zo zin hebben om even langs te komen.
    Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt.
    Nog een fijne tijd en veel liefs, Margreet

  • 14 Oktober 2013 - 10:39

    Inge Meganck:

    Hey Cynthia !!

    Net je verslag gelezen en ik denk wel dat jij daar op je plaats bent ! :-)
    Met de kinderen werken, creatief zijn en af en toe een feestje, dat hoort er ook bij ;-)
    Volgens mij heb je het er echt naar je zin en dat is het allerbelangrijkste Cynthia !!!

    Vele groetjes uit Belgie !!

  • 14 Oktober 2013 - 10:47

    H.W. Braad:

    Lieve Cynthia,

    Geweldig om te lezen hoe jij de draad oppakt en zelf invulling geeft aan zaken die bij ons heel normaal zijn maar in Suriname toch een tikkeltje anders. Ik ga deze week nog bij je vader en moeder langs want die heb ik al een hele tijd niet gezien. Als oud compagnons moeten we toch een beetje contact houden. Het regent hier dagelijks dus geniet van het warme weer.

    Kus, ook van tante Vina

    Oom Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cynthia

Actief sinds 03 Maart 2013
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 17763

Voorgaande reizen:

14 September 2013 - 23 Augustus 2014

Een jaar juf in Suriname

19 Maart 2013 - 30 April 2013

Terug naar Suriname

Landen bezocht: