Ziekenhuis, vergadering en nog meer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cynthia - WaarBenJij.nu Ziekenhuis, vergadering en nog meer - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cynthia - WaarBenJij.nu

Ziekenhuis, vergadering en nog meer

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

30 September 2013 | Suriname, Paramaribo

Kuneti allemaal, fa waka?

Week 2 is ook alweer ruimschoots voorbij, jeetje wat vliegt de tijd!

De afgelopen week stond voor mij vooral in het teken van voorbereidingen. Om te beginnen moest ik naar het ziekenhuis voor een medische keuring.
Doordat de school voor een deel wordt gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs en Volksontwikkeling, en zij als eis stellen dat al het onderwijzend personeel een eed aflegt en voorafgaande daaraan een medische keuring ondergaat, heb ik heel wat uurtjes doorgebracht in het ziekenhuis.

De eerste dag (ja, het kon niet op 1 dag, typisch Surinaams..) moest ik naar de bedrijfsarts toe. Dit bleek een nicht van de schooldirectrice te zijn, wel jammer dat ze pas om 08.30 uur begon met haar werk i.p.v. 07.00 uur. Gelukkig was ik zelf al iets later waardoor ik nog maar een half uur moest wachten.
Na een lichamelijk onderzoek kreeg ik verwijsbrieven mee voor een bloed- en urineonderzoek en een leprakeuring.
Het urinepotje moest ik in het gangetje bij het toilet op een tafel neerzetten, heel vreemd aangezien er na mij nog meer mensen naar het toilet gingen en het potje daar open en bloot stond. Anyway, het bloed prikken ging snel, wel jammer dat er zodanig slecht geprikt is dat ik een flinke blauwe plek op m’n arm heb.
Tot slot nog het lepraonderzoek. Deze afdeling ligt helemaal afgelegen van het ziekenhuis. Wat de arts ‘even’ vergeten was te vertellen, was dat je je voor dit onderzoek alleen kan aanmelden tussen 7 en 9 in de ochtend en het was inmiddels 10 uur..
Daarom vandaag nogmaals een poging gedaan en met succes. Om even voor 7 zat ik in de wachtruimte te wachten, om 7.30 zat ik nog op precies dezelfde plek. Om 7.45 kwam eindelijk de zuster bij wie we ons moesten aanmelden.
Toen ik eindelijk aan het loket stond, bleek dat de werkgeversverklaring waarop stond vermeld dat ik een leprakeuring moest ondergaan, nog bij de arts lag. Dus ik weer terug naar de arts. Vervolgens weer in de rij. Na goedkeuring van alle papieren mocht ik plaats nemen om te wachten op een bloedonderzoek. Na ruim een half uur werd mijn naam omgeroepen. Gelukkig werd er dit keer wel goed geprikt.
Volgende stap was de dermatoloog. In een andere wachtruimte moest ik plaatsnemen om te wachten. Dit wachten kon ik serieus nemen want ik heb hier nog ruim drie kwartier gezeten. Even ter verduidelijking: Ik heb 4 uur in het ziekenhuis gezeten.

Verder had ik ook nog vergaderingen. Deze vergaderingen bestonden vooral uit een training over zelfreflectie en communicatie. Verder is er nog heel veel vaag en duurt het erg lang voordat alles op orde is.
Mijn klaslokaal is in de vakantie gebruikt om boeken te sorteren en was één grote puinhoop. Donderdag heb ik dus helemaal niets in de klas kunnen doen. Vrijdag flink met tafels en stoelen lopen slepen en vooral veel schoon gemaakt. Toen ik vanochtend in de klas kwam, was mijn klas wederom gebruikt om boeken uit te zoeken dus ik kon bijna weer opnieuw beginnen. Nadat het grootste gedeelte van de boeken weg waren gehaald ben ik begonnen met het opvrolijken van het lokaal. Dit is nog niet klaar, dus de foto’s volgen nog.

Over de kinderen weet ik nog niet veel. Het zijn er tot nu toe 17 waarvan 3 uit Nederland. Hierover de volgende keer meer.

Afgelopen weekend was mijn laatste weekend voordat ik morgen keihard aan de bak moet. Daarom ben ik met een gezellige groep meiden naar Berg en Dal, Stone eiland en Brownsberg geweest. Op de laatste twee plaatsen ben ik al eerder geweest, Berg en Dal was een nieuwe ervaring.
Berg en Dal is een adventure park waar je allerlei actieve dingen kunt doen. Wij zijn gaan canopy-abseilen. Door de jungle abseilen van punt naar punt met als hoogtepunt, op 38 meter hoogte met een snelheid van 50 km/h over de Surinamerivier zweven.
Een heerlijk actief weekend gehad, een mooie afsluiting van 2 weken rustig aan doen om morgen fris en fruitig en vol goede moed te beginnen aan mijn avontuur als juf in Suriname!

  • 30 September 2013 - 23:53

    Nadieh:

    Chick, wat gaaf! En heerlijk die surinaamse mentaliteit. Als je die maar niet overneemt :p!!
    Good luck op je eerste schooldag :D!

    Xx

  • 01 Oktober 2013 - 08:16

    Mireille:

    heee cynthia!
    zo leuk om jou verhalen te lezen! Wat een gedoe in het ziekenhuis zeg.. lekker nog even weg voordat het kan beginnen, groot gelijk heb je! Veel succes en plezier vandaag!:)
    Ik zal je blijven volgen!

  • 01 Oktober 2013 - 08:29

    Marieke Berends:

    Hee Cynthia, wat leuk om te lezen zeg! Veel succes vandaag en plezier natuurlijk! X

  • 01 Oktober 2013 - 10:04

    H.W. Braad:

    Dag Cynthia,

    Heerlijk om te lezen hoe jij je er doorheen slaat in dat warme Suriname. Ik denk dat je de Surinaamse mentaliteit (een beetje) moet overnemen. Jou kennende komt alles piekfijn voorelkaar. Veel succes!!!

  • 01 Oktober 2013 - 11:07

    Gea:

    Hoi Cynthia,
    Heel veel succes vandaag, je eerste dag met je "eigen"klas!

  • 02 Oktober 2013 - 19:01

    Marga:

    Ha Cynthia,
    Neem aan dat je door alle tests gekomen bent. Als ik dit lees zitten je eerste dagen er op.
    Ben daar erg benieuwd naar. Niet weten wat je te wachten staat is voor mij toch wel een ding, maar jij slaat je daar aardig doorheen, je bent al op weg een Surinaamse levensstijl te verwerven! Ook nog niet zo rot lijkt mij!
    Heel veel werkplezier en ik hoor graag weer van je! xxx Marga

  • 08 Oktober 2013 - 10:43

    Tante Bertha En Ome Cees:

    Lieve Cynthia.
    Nou nou er moest nog heel wat gebeuren voordat je aan de slag kon gaan. Nu maar hopen dat alles verder op rolletjes loopt. Veel succes met je klas en we horen wel of dat daar andere kindertjes zijn dan hier.
    Groetjes x x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cynthia

Actief sinds 03 Maart 2013
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 17769

Voorgaande reizen:

14 September 2013 - 23 Augustus 2014

Een jaar juf in Suriname

19 Maart 2013 - 30 April 2013

Terug naar Suriname

Landen bezocht: