De afgelopen maanden - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cynthia - WaarBenJij.nu De afgelopen maanden - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Cynthia - WaarBenJij.nu

De afgelopen maanden

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

12 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Ok… Misschien is een reisblog bijhouden toch niet zo mijn ding?
Inderdaad, een slecht excuus voor het zolang niet hebben geschreven. December is al een aantal maanden voorbij maar ik ga toch proberen verder te gaan waar ik de vorige keer gebleven ben (Ik hoop dat je tijd genoeg hebt?).

Op 5 december was het voor de kinderen feest. Op de Surinaamse scholen wordt geen Sinterklaas gevierd maar heet het kinderdag. Ouders brengen van tevoren een cadeau voor hun kind naar school en in de klas mogen ze dit uitpakken.
Om er nog iets meer van te maken heb ik met de kinderen een dobbelspel gespeeld en een aantal ouders gevraagd of ze misschien een hapje en drankje konden verzorgen (uiteraard in Suriname geen probleem). Na het uitpakken van de cadeaus mochten de kinderen er uiteraard mee gaan spelen, het was tenslotte kinderdag..

Ook in de Prinsessestraat was het 4 en 5 december tijd voor extra gezelligheid. Op 4 december hebben we gedichten en cadeaus gedaan en op 5 december een groot dobbelspel. Van wc-ontstoppers tot muggenkaarsen en een snijplank, in Suriname komt alles van pas..

Half december vertrok een groep meiden waar ik in september zo ongeveer tegelijkertijd in Suriname mee ben aangekomen. En toen was het opeens wel erg stil in huis…
Op school brak een hele drukke tijd aan. Kerstviering, 10 minuten gesprekken en het eerste kwartaalrapport moest de deur uit. De voorbereidingen voor de kerstviering begonnen al vlak na Sinterklaas. Van een collega had ik de tip gekregen om met de kinderen een eigen menukaart te maken van wat ze graag zouden willen eten, uiteraard met een beperkt aantal gerechten. Wanneer ik dit niet had gedaan had ik op 19 december waarschijnlijk 18 gerechten gekregen voor 18 kinderen(en het Surinaamse eten valt nou niet bepaald licht op de maag..).
De ochtend begon met allerlei optredens van alle groepen. Ook de kinderopvang, die op hetzelfde terrein hun plekje hebben, deed mee. De optredens bestonden uit verschillende gedichten, Surinaamse en Nederlandse liedjes en zelfs een in het Papiaments.
Later kwam er nog een televisieploeg op bezoek en mochten verschillende klassen hun lied voor de camera zingen.
Uiteraard werd er ook heerlijk gegeten. Cupcakes, hotdogs, pastasalade, pannenkoeken, nog meer cupcakes, eiersalade, kerstbrood, lasagne en uiteraard genoeg te drinken. De ouders en kinderen hadden ontzettend hun best gedaan er wat lekkers van te maken. En dat was erg goed gelukt!
Na het eten werd door mij het rapport uitgedeeld. De eerste maanden was het voor zowel de kinderen als voor mij erg wennen. Voor mij wennen aan de Surinaamse methodes die niet helemaal up to date zijn (lees: ongeveerd 25 jaar oud), de Surinaamse gewoonten op school en aan de kinderen. Voor de kinderen wennen aan mij, de lesstof van groep zes en het tempo dat toch iets hoger ligt dan in groep 5. Toch zijn er mooie resultaten gehaald met gelukkig weinig onvoldoendes.

Eigenlijk zouden de kinderen vrijdag het rapport mee krijgen, maar dat liep even anders…
De zondag ervoor belde mijn moeder op dat pap in het ziekenhuis lag. Ze vertelde wat hij had en na een nacht niet slapen besloot ik maandochtend te kijken wanneer ik naar Nederland kon vliegen. Het probleem wat daarbij kwam kijken, was dat mijn Visum in Suriname nog in behandeling was, en je dan het land eigenlijk niet mag verlaten. Maar gelukkig kreeg ik op dinsdagochtend groen licht (hier nemen ze het niet zo nauw met de regeltjes) en heb ik een vlucht geboekt voor donderdag. Om 13.00 uur ging op donderdag de school uit, om 14.00 uur zat ik in de taxi naar huis en om 14.45 zat ik in de taxi naar het vliegveld. Met een vrijwel lege koffer (want ja, welke zomerkleren neem je mee naar een land waar het 6 graden is), die ik wat had gevuld met cadeautjes en Surinaams fruit, checkte ik in een paar uur later was ik al onderweg naar Nederland. Het kerstgevoel wat ik in Suriname niet had, kreeg ik thuis wel want moeders had bedacht dat we de kerstboom neer gingen zetten! Door alle hectiek van de dagen ervoor had ze er nog geen tijd voor gehad.
De 10 dagen in Nederland waren superfijn. 10 dagen zijn tekort om iedereen te zien die je graag zou willen zien en vooral omdat ik zo onverwachts in Nederland was, was het best moeilijk de tijd te vinden. Ook omdat ik de nodige tijd met m’n ouders door wou brengen. Gelukkig was pap de donderdag dat ik uit Suriname vertrok ook weer thuis gekomen en hebben we de kerstdagen met z’n drieën door kunnen brengen. Ook heb ik nog een dag heerlijk geshopt, want dat mis ik hier toch wel hoor.. Net als de gerookte paling en haring dus dat heb ik in die 10 dagen in Nederland dan ook niet aan me voorbij laten gaan!

Op 30 december vertrok ik weer naar Suriname, want Oud en Nieuw (Owru Yari) moest en zou ik toch echt in Suriname vieren. In Suriname aangekomen had ik het gevoel niet weg te zijn geweest, heel gek! Terwijl ik een flinke achtbaanrit had gemaakt voor m’n gevoel.. Gelukkig belandde ik weer midden in alle gezelligheid. 31 december was één groot feest! Het begon ’s ochtends al in de stad met de pagara estafette en een grote streetparty. Vervolgens naar huis om te douchen en door te gaan naar het volgende feest, om daarna naar huis te gaan en de jaarwisseling thuis te vieren. De straten zijn dan ook compleet leeg. Surinamers vieren de jaarwisseling thuis met hun familie. Feesten op straat doen ze overdag. In de prinsessestraat hebben we buiten oliebollen gebakken, met iedereen drankjes gedronken en ook om 00.00 vuurwerk afgestoken. Daarna zijn we nog naar Zus&Zo geweest maar het feestje stopte daar niet veel later. En eigenlijk waren we ook best moe na 17 uur lang feest vieren..

Op 6 januari begonnen de lessen weer. En de weken vlogen bijna letterlijk om. Ik heb 2 nieuwe leerlingen in de klas en helaas is er ook een vertrokken. In de klas heb ik nu 9 jongens en 10 meisjes.

Tussen het werken door ben ik samen met 2 huisgenoten nog een dag naar de Vlindertuin en Colakreek geweest en heb ik de nodige uurtjes in de zon doorgebracht. Na alle regen in december en 10 dagen kou in Nederland hebben we de paar mooie dagen in januari optimaal benut.
Ook was ik nog jarig en had ik een bigi yari. Dit houdt in dat je een rond getal of iets met de 5 bent geworden. Dus 25 wordt in Suriname groots gevierd. De bevolking spaart hier ook flink voor om wanneer ze een een bigi yari hebben, een groot feest te kunnen geven. Ik heb het iets kleiner gehouden en ben met huigenoten en wat mensen van school uit eten gegaan. In de klas heb ik het ook gevierd. Toch leuk om mijn bigi yari in de warmte en zon te kunnen vieren!
We hadden ook nog een onverwachte vrije dag. De chinezen waren van mening van het Chinees nieuwjaar een officiële vrije dag moest worden, en aangezien ze nog geen enkele officiële vrije dag hadden, kregen ze deze dag natuurlijk! Voor ons ook heel fijn want dit betekende dat we een lang weekend hadden..
Ook in januari en begin februari zijn er weer mensen vertrokken. Maar inmiddels zijn er weer veel gezellige mensen bij gekomen!


Op school gaat alles z’n gangetje. We zijn inmiddels al ruim 5 weken bezig aan het tweede kwartaal. Dit kwartaal duurt overigens wel lang, tot 16 april. Dan begint de paasvakantie.
Wel komen er nog een aantal vrije dagen en de nodige feestjes aan. Ook begint over een paar weken het kinderboekenfestival. Geen idee wat dit precies inhoudt maar het schijnt heel groots georganiseerd te worden en zal een leuk uitje voor de klas zijn.

Even tot zo ver, hopelijk tot iets sneller dan de vorige keer!

p.s. Ik wil iedereen bedanken voor het sturen van kerst- en verjaardagskaarten. Ze komen door elkaar binnen, de ene week een verjaardagskaart en een week later nog een kerstkaart, superleuk! En kerstkaarten ontvangen in februari, dat heeft ook wel wat..

  • 12 Februari 2014 - 14:51

    Marije:

    Wat leuk om weer iets van je te lezen! De tijd vliegt...Erg leuk om je zo op afstand toch een beetje te volgen. Heel veel succes en plezier weer de komende tijd! Kus van ons!

  • 12 Februari 2014 - 16:54

    H.W. Braad:

    Dag Cynthia,

    Geweldig om te lezen dat je de draad weer snel in Suriname hebt opgepakt. Het mag dan wel warm zijn maar al die regen en wind hier is ook compleet niets. Het was leuk je op Wieringen weer te hebben gesproken. Het gaat hier allemaal zijn gangetje en het is na de operatie flink trainen.

    Kus oom Henk en tante Vina

  • 21 Februari 2014 - 23:17

    Marga:

    Ha Cynthia.
    Dat is idd lang geleden!
    Wat heb je alweer veel meegemaakt!
    Ik hoop dat het weer goed gaat met je vader en wat fijn dat je bij je ouders kon zijn!
    Hoe bevalt het werken op school je? Is het te vergelijken met Nederlandse scholen? Hoe kun je het vinden met je collega's en directie?
    Wij hebben net de Cito's achter de rug en genieten nu van een weekje vakantie met wisselend weer maar wel lekker uitrusten.
    Geniet maar volop!
    Groetjes van Marga

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cynthia

Actief sinds 03 Maart 2013
Verslag gelezen: 756
Totaal aantal bezoekers 17732

Voorgaande reizen:

14 September 2013 - 23 Augustus 2014

Een jaar juf in Suriname

19 Maart 2013 - 30 April 2013

Terug naar Suriname

Landen bezocht: